Monday, May 18, 2009

kelas terakhir for sem three


hari sabtu lepas merupakan hari terakhir kelas untuk subject yang aku repeat for my degree...

....OPTICS..

ni la kelas yang paling pendek pernah aku ikut..seminggu je belajar..tiap-tiap hari lectures dan kuiz..orang belajar satu sem, kitorang belajar seminggu je..Alhamdulillah..rezeki buat aku dan sorang lagi student yang repeat(nama dirahsiakan)

saja nak tulis kat blog ni. maybe bersempena dengan hari tu adalah hari guru dan hari last kelas kami yang amat memenatkan, special sikit la event pada hari tersebut.

disebabkan kelas sampai petang dan hari last tu belajar bab yang agak boring bagi aku...(sikap tak baik bagi seorang penuntut ilmu..sila JANGAN ikut), sir firdaus (my lecturer) menghidangkan kami dengan air teh dan biskut nenas...


ihsan kamera handphone classmate


baik gila sir (gila adalah istilah bahasa pasar dalam kata penguat)..siap tolong tuangkan air lagi. malu jugak. dah lecturer tolong tuangkan air, takkan tak nak minum lagi kan..

macam ni la kebanyakan kelas dalam short sem ni. memang exclusive..mungkin sebagai ubat penenang supaya kami dapat belajar dengan baik dan tak gagal lagi dalam subjek ni(^_^)...

kalau hari-hari yang lain, ada hari sir bawa coklat dan buat air nescafee..tapi disebabkan kami tak minum nescafee (BOIKOT nestle) ..jadi sir buat air teh semasa hari terakhir ni.

masa lunch pulak, sir nak bawa kami berdua lunch sekali..tapi classmate aku sorang ni tak nak pergi.malu mungkin..jadi kami 'tapau'kan (bungkus) je untuk dia. ingat nak makan kat bilik ja, jadi tak bawa duit la hari tersebut. so? sir la yang belanja..he3x..thank you very much sir..you are such wonderful and sporting lecturer in the world..

exam 22 mei ni...wish me luck..insyaALLAH

kalau diamati balik, memang berbeza seorang pendidik semasa di sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti...

but then..

walau macam manapun mereka, wajib ke atas seorang anak didik menghormati pendidiknya. apa yang terlalu amat penting dalam adab menuntut ilmu adalah keberkatan seorang pendidik kepada anak didiknya. soal yang menentukan ketenangan dan kebahagiaan kehidupan mendatang kita di dunia dan yang lebih penting di akhirat. kalau ilmu yang kita peroleh tak berkat, ia akan menggangu seluruh kehidupan kita selepas ini. dan Ustaz Md Hussin (guru di SMKAS) pernah berpesan, soal keberkatan ilmu ni akan menentukan halal haram rezeki yang kita cari semasa di alam pekerjaan..

wallahu a'lam..






1 comment:

zaiton zakaria said...

mannajah fil imtihan! terbaik utk paper optic!
nampak nta baik jugak ye dengan bro dentist...
bagus2
teruskan usaha nta!
=)