Thursday, May 28, 2009

bEgiNi daN bEgItU


MUHASABAH

Kewajipan memang terlalu banyak dari masa..
Semua orang telah mengakuinya…
Namun, lain orang lain halnya..

Ada yang mampu mengurus masa dengan baik.

Ada yang terkadang mampu, kadang-kadang rebah juga dengan masa yang berlari terlalu laju..

Ada yang lali, membiarkan masa berlalu begitu sahaja sehingga tidak menyedari masa yang terbuang berpuluh-puluh tahun.sia-sia…

Saya berada ditengah-tengah. Kadang-kadang menilau tak tentu hala. Entah apa yang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Kadang-kadang termenung macam buaya kenyang atas katil, walaupun kerja bertimbun-timbun. Itulah saya. Berdasarkan pengalaman, tempoh di matrik adalah waktu terbaik saya. Every single time is very precious to me. Masa di matrik UIA memang hidup terlalu organized..(dalam banyak-banyak tahun )mungkin kerana taklifan yang memagari diri dari membuang masa begitu sahaja.

Oh no! that’s past already bro…

Now, I’m trying to be a better person…

DUNIA YANG MEMANGGIL

Macam-macam dah berlaku kat dunia sekarang ini. Andai terlepas, memang anda adalah insan yang amat rugi.

Isu pilihanraya kecil DUN Penanti dan Manek Urai

Isu Muktamar Pas ke-55

Isu selsema A H1N1..

Isu pergolakan politik di Malaysia..

Isu pejuang agama di seluruh inchi dunia diserang dan ditentang..

Isu sahabat-sahabat seperjuangan yang berderet-deret beratur tarikh untuk membina mahligai baitul muslim masing-masing

Isu EPL dan sukan..

Isu itu dan ini..


Saya mengetahui perkembangan tetapi mengambil langkah untuk mengikut sahaja. Hendak memberi ulasan saya tidak pandai. Sekadar membaca bacaan politik dari blogger-blogger terkenal. Berbagai-bagai parameter bacaan yang diberikan. Semuanya boleh diterima.

MERENCANA DIRI

Melihat kepada tuntutan semasa, saya bertegas kepada diri sendiri, you have to change your life if you wan to be a good warrior to your deen. Keadaan memaksa saya untuk berubah. Menjadi orang yang boleh ‘memberi’..bukan hanya ‘menerima’..anda dan saya perlu jadi muslim yang hebat IMANnya, hebat JIWAnya, hebat KEPIMPINANnya, hebat SEGALANYA yang mungkin.
Ya, saya sedang menyediakan diri saya ke arah tersebut. Saya yakin anda juga! Tiada siapa pun manusia yang mengatakan dia taidak mampu menjadi manusia yang bermanfaat kepada agama.
Sekarang ini kita ada ramai orang yang MAMPU memberi, tetapi mereka tidak MAHU..
Sekarang ini kita ada ramai orang yang MAHU, tetapi mereka tidak MAMPU
Sekarang ini, kita ada sedikit dari mereka yang MAMPU dan MAHU..maka penuhilah golongan yang sedikit ini.

MEMBERI DENGAN APA YANG TELAH DIBERI

Saya tidak mahu melihat kemampuan orang lain kerana saya tahu jiwa yang kecil ini akan menjadi lebih kecil. Saya hanya ingin melihat kemahuan orang yang mampu. Kerana semangat dan kekuatan mereka kan membuatkan jiwa yang kecil ini menjadi besar..
Cukuplah ALLAH sebagai motivasi terbaik dalam hidupku.

Wallahua’lam

No comments: