Friday, May 29, 2009

bErLaRi aTaU BerHenTi






Ujian berupa kesenangan dan kesusahan adalah intipati yang sudah sebati dengan kehidupan manusia. Tambahan, sebagai orang islam, kita Al-Quran mendidik kita agar mengerti dan memahami bahawa ujian adalah suatu didikan dan tapisan dari ALLAH untuk manusia menilai sejauhnya kekuatan seseorang hamba.

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?...

Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta…

Al-Ankabut: ayat 2 dan 3

Tatkala datang ujian berbentuk masalah..manusia kan berdepan dengan dua jalan penyelesaian..


Lari dari masalah



Atau




Berhadapan dengan masalah


Terkadang diri yang lemah selalu silap dalam menilai antara berhadapan ataupun lari dari masalah..tatkala mengimbau kehidupan lalu yang menginsafkan dan bererti, saya tersedar yang selama ni saya terlalu banyak mengambil langkah menjauhkan diri dan berlari dari masalah yang datang menghalang perjalanan hidup saya.

APA YANG BERLAKU BILA ANDA BERLARI

Lari dari masalah yang sedia ada tentunya menguntungkan diri anda dari masalah tersebut. anda sudah tidak perlu memikirkannya lagi. Namun dari sudut yang lain, sedarkah anda, bial anda lari dari satu masalah dan meninggalkan ia ditepi jalan tanpa terlebih dahulu mengatasinya, akan menyebabkan masalah baru akan timbul. Anda sendiri tidak pasti, apa pula masalah baru yang akan muncul dengan keputusan untuk lari dari masalah tersebut. ibarat berlari dan berjumpa duri di tengah jalan. Sebaiknya anda berusaha terlebih dahulu untuk membuang duri tersebut. janganlah terus bertindak menggunakan jalan lain yang anda sendiri tidak pasti keadaannya. Entah-entah jalan salah yang anda pilih dan lebih banyak duri dan makin jauh jaraknya.

BERHADAPAN DAHULU

Andai datang masalah dalam hidup anda, jangan terlalu cepat melatah. Jika tidak lain pulak jadinya nanti. Jangan terlalu cepat untuk terus berjalan. Tatkala maslah sudah berada di depan mata, berhadapanlah dengannya.

Ambil masa untuk tenangkan diri anda dan ambil tindakan sepatutnya untuk mengatasi masalah tersebut. sekiranya ada insan di sekeliling anda yang pernah melaluinya, mintalah perkongsian dari mereka agar anda lebih terbuka dan matang dalam bertindak..kalau laptop anda rosak, anda hendak baikinya atau anda rasa perlu beli yang baru?

KITA YANG TENTUKAN

Acapkali dalam kata-kata saya, selalu saya selitkan dengan bait kata-kata ini…

HIDUP INI KITA YANG TENTUKAN, ALLAH YANG AKAN PUTUSKAN

Bukan menolak iradah ALLAH, tetapi sebagai pengakuan sunnatullah kehidupan. ALLAH memberi akal kepada manusia untuk berfikir dan membuat keputusan. Sebaiknya dan memang sepatutnya, iringilah usaha kita dengan doa dan tawakkal kepadaNYA kerana kita tahu DIA yang Maha Menentukan setiap sesuatu.

SEMUA SAMA

Mungkin tatkala anda memutuskan sesuatu, anda akan dapati tidak ada perbezaan antara lari dari masalah dan berhadapan dengan masalah. Atau mungkin anda merasakan seolah-olah anda lari dari masalah sedangkan anda tidak..atau sebaliknya.

Diri yang dikasihi, anda sendiri yang tahu dan benar-benar tahu adakah anda lari dari masalah atau berhadapan dengan masalah yang datang dalam hidup kita.

Tidak terlalu penting untuk anda membuatkan orang disekeliling anda memahami setiap tindakan anda jika memahamkan orang lain akan menimbulkan masalah yang lain. ALLAH sentiasa mengetahui apa jua tindakan anda.

Wallahu a’lam

No comments: