Thursday, December 18, 2008

Safir Menggapai redha Ilahi - bahagian 2 [Hadiah istimewa dari Nilai]


penat tangkap gambar, akhirnya gambar ni yang lekat
15 Disember 2008

Pada petang ahad, saya bertolak ke Pusat Asasi UIAM Nilai. Memang sudah saya selitkan dalam perancangan perjalanan saya untuk melawat adik-adik di CFS PJ dan Nilai. Cuma saya terpaksa batalkan rancanagn ke PJ atas sebab-sebab yang tak dapat saya elakkan (maaf sahabat-sahabat di PJ=). Alhamdulillah, sepanjang keberadaan saya di sana (tak lama pun, sehari semalam je), layanan yang saya terima cukup istimewa. Terasa amat kemanisan ukhwah. Alhamdulillah.. Di sana, saya sempat berkenalan dengan beberapa sahabat baru. Antaranya, syahir, aqif, alhafiz, aizat dan nursalam..Semua mereka ni adalah pelajar Tahun 1 di sana. Moga ukhwah yang terjalin akan berkekalan dan moga ukhwah ini berguna untuk kemashlahatan agama di mana saja kami berada. InsyaALLAH..

Malamnya, saya menghabiskan waktu berbual dengan anak usrah semasa saya di PJ dulu. Walaupun berjauhan dan jarang-jarang berhubung, saya tidak pernah rasa keakraban kami makin berkurang, bahkan makin bertaut. Sayang sangat saya kepadanya. Banyak perkara yang kami diskusikan. Masing-masing berasa sedih dan begitu tersentuh dengan parahnya penyakit ummat pada akhir zaman ini. Masing-masing berasakan begitu teruja dan kepingin untuk bersama-sama mengembeling tenaga kurniaan Ilahi ini untuk sama-sama mengembalikan agama pada tempatnya. Masing-masing berasa insaf dan sedar akan kewajipan menegakkan kalimah ALLAH ini. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah…Tidak sia-sia persahabatan yang telah kami jalinkan. Moga ALLAH sentiasa meletakkan kami dalam golongan pilihanNYA. Apalah yang lebih bahagia dalam sebuah persahabatan apabila sahabatnya itu mampu membantunya lebioh dekat dengan ALLAH. Moga persahabatan ini berkekalan sehingga kami sama-sama layak menjadi penghuni Al-Jannah, sebaik-baik dan semulia-mulia tempat di Kampung Akhirat..kesempatan bertemu dengan izzat kali ini adalah hadiah paling istimewa dari ALLAH sempena kedatangan ke Nilai kali ini.

Subhanallah…Alhamdulillah…Allahu Akbar…

15 Disember 2008

Kembara terakhir bagi tahun 1429 H dan 2008 ini berakhir dengan meninggalkan saat-saat paling gembira dalam hidup saya. Alhamdulillah, sebelum saya pulang ke Kedah, akhirnya saya berkesempatan juga untuk bertemu dengan seorang kenalan Friendster yang sudah lama berkenalan melalui alam maya. Helmi, pelajar perubatan di Univercity of Cairo, Mesir. Dah banyka kali kami cuba merancang untuk bertemu namun gagal belaka. Walaupun berjumpa tidak sampai sejam, Alhamdulillah kami berasa cukup puas hati. Sekurang-kurangnya dapat juga berjumpa untuk pertama kali. Dia akan pulang semula ke Mesir 23 Disember akan datang. Moga segala yang terbaik untuknya, insyaALLAH….

Lepas tu, dalam pukul 8malam, saya pun bertolak pulang ke Kedah dengan menaiki kereta api. Alhamdulillah, segalanya baik..

No comments: