Tuesday, December 23, 2008

ALLAH…Sumber Motivasi Hakiki


Hari ini adalah hari pertama bermulanya kuliah untuk semester 2, Bachelor of Optometry & Visual Science. Alhamdulillah, Allah masih lagi memberi peluang untuk meneruskan pengajian dalam bidang ini. Namun entah kenapa, hati berasa begitu berbelah bahagi untuk meneruskan pengajian dalam bidang ini… namun setelah ku penuhi masa dengan koreksi diri, ku dapati mungkin faktor-faktor ini yang membuatkan langkah terasa lambat dan hati berasa amat gundah untuk meneruskan amanah dan tanggungjawab agama ini.

>> result semester 1 yang terasa begitu menguji..2.74 dengan memerlukan repeat OPTICS next semester

>> tersedar dari lamunan dan lena yang panjang..betapa jauhnya diri dari matlamat dan prinsip perjuangan muthlak yang sebelum ini menjadi benteng kekuatan diri
>> kesihatan mata yang semakin meruncing..gerak hati yang sememangnya tidak pasti

Namun, dengan kemampuan diri yang begitu terbatas, mengharapkan dokongan dan iringan restu Ilahi melalui solat istikharah yang terlaksana sesempurna mungkin, Alhamdulillah sekarang hati berasa lebih tenang dalam mengharungi hari-hari mendatang…

Aku cuba mencari kembali kekuatan maha hebat yang pernah aku bina sewaktu berada di bumi barakah Kuala Kubu Bharu suatu ketika dahulu…

Aku cuba mengekstrak kembali blok-blok benteng kesabaran yang pernah berdiri begitu utuh sewaktu berjuang di Pusat Asasi dulu..

Aku cuba mendirikan kembali tiang-tiang keyakinan dan kepastian pada Ilahi bernama
tawakkal..yang pernah menjadi tongkat terstabil selama berada dalam alam keremajaan suatu ketika dulu
Aku cuba mengumpul dan menyimpan bekalan-bekalan berupa nasihat dan kata-kata semangat dari sahabat-sahabat dan insan istimewa dalam hidupku..
Dan akhirnya, aku berjaya mencari satu resolusi yang aku rasa terbaik untukku dan agamaku…
MUHAMMAD NA’IM BIN ‘ABDUL RAHIM perlu meneruskan perjuangan di bumi Allah Kuantan ini dengan semangat yang kental dan berjiwa besar untuk menempuhi segala macam lumrah dunia yang sememangnya menjadi syarat asas sebuah kehidupan seorang muslim…apalah ada pada kehidupan manusia bernama muslim tanpa sebarang kesusahan dan kepayahan..yakin dan redhalah dengan segala ketentuanNYA..berusahalah semaksima yang mungkin..biarlah DIA yang memberi final decision dala hidup kita dan berusahalah bersyukur atas segala pemberiannya..Jadilah manusia yang paling redha dan yakin dengan janji serta ketentuan Allah subhanahu wa ta’ala.

“..apakah kamu mengira kami membiarkan kamu untuk mengatakan sesungguhnya kami telah beriman sedangkan kamu belum diuji..”
(Al-Ankabut:2)
“...Dialah yang menjadikan kematian dan kehidupan itu untuk menguji di antara kamu siapakah yang terbaik amalannya…”
(Al-Mulk:2)
Dan akhirnya hanyasanya Allahlah yang layak menjadi sumber kekuatan dan sumber motivasi hakiki dalam hidup seorang muslim..Sesungguhnya Dialah matlamat awal dan akhir kehidupan kita..Dan segalanya yang kita lakukan dalam setiap ruang dalam kehidupan ini tidak lain hanyalah untuk menagih secebis redha dan maghfirahNYA buat kebahagiaan di kampung akhirat yang kekal abadi..
Moga Allahlah yang menjadi tujuan hidup kita..manusia tidak memberi bekas melainkan dengan izin ALLAH subhanahu wa ta’ala.
Allah..Allah..Allah..cinta hakiki

No comments: