Monday, March 2, 2009

tazkirah


berilah peringatan..
sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang2 yg beriman..

semalam semasa mesyuarat 'Islamic Care Campaign', ukhti Hafriza ada berkongsi ilmu beliau mengenai penyakit hati. tertarik untuk dikongsikan di dalam blog muhibbuddin ini..

penyakit hati

ramai orang yang kurang cakna dengan perkara ni. walhal bila diselidiki kembali, mengapa setiap ibadah yg dilakukan tak mampu dihayati dan tak mampu menjadi benteng kekuatan mengelakkan diri dari melakukan kemungkaran? jawapannya hati belum benar-benar dibersihkan dari semasa ke semasa..

dalam tazkirah ukhti Hafriza semalam, dia ada bagitau ada 4 tahap penyakit hati ni. dilihat pada sympton2 yg berlaku..macam PBL la pulak(^_^)..

1. tahap pertama. bila seseorang melakukan maksiat, dia berasa bersalah dan berdosa dengan dosa yg dilakukan. kalau tahap ni, alhamdulillah. masih ada rasa nak bertaubat.

2. tahap kedua. pada tahap ni, seseorangyg melakukan dosa dengan meninggalkan perintah ataupun melakukan laranganNya sudah tidak merasa apa2 dalam hatinya. Na'uzubillah..bahayanya kalau dah dapat sympton ni. baik pergi jumpa mana2 ustaz mintak tolong ubatkan.

3. tahap ketiga lagi la kronik. bila dah buat dosa rasa seronok pulak tu. janganlah kita tergolong dalam jenis yg ni. patutla kalau tengok dalam tv, orang siap berlumba2 nak bagitau yg dia buat dosa. tak takut langsung dengan ancaman ALLAH.

4. tahap yg terakhir, umpama mayat bernyawa. orang yg dijangkiti penyakit hati tahap yg paling tinggi ni akan jadi lain pulak. mereka akan rasa benci dengan perkara kebaikan. bukan saja dah buat dosa, benci pulak dengan perkara2 yg mendatangkan pahala. ni tahap hati yg dah mati kalau sesetengah ulama' kata.

2 cara untuk mengesan anda telah dijangkiti kuman pemyakit hati

1. bila tinggal satu2 ibadah, tak rasa berdosa pun..

2. bila buat dosa pulak, pun tak rasa apa2. tak rasa pun nak bertaubat.

ada lagi yang dikongsi tapi saya tak ingat sebab buku nota yg saya guna untuk mesyuarat semalam ada dibilik. bahaya..bahaya kalau ada penyakit ni. kepada sesiapa yg tak pernah check tahap kebersihan hati, cepat-cepatlah berubat. kalau sakit fizikal kita jumpa doktor kat klinik dan hospital..kalau sakit hati, carilah ustaz2 yg arif dalam bab pembersihan hati. tapi jangan asyik fikir nak bersih hati sahaja, sampai tinggal ibadah2 utama yg lain. biarlah semuanta seimbang dan bersederhana. Allah sukakan orang2 yg bersederhana.

wallahua'alam..

2 comments:

As said...

samalah kot dengan PBL
dah tau sign symptom bolehla segera rawat..
kemudiannya boleh buat prevention..
owh best..syukron.

Anonymous said...

syukran..