Wednesday, June 4, 2008

BERSAMA MENGISI KEMENANGAN

Pada 23 dan 24 Mei lalu, saya dan beberapa sahabat diberi kesempatan untuk berjumpa dengan Ir Haji Fakhrurazi(maaf, saya kurang pasti bin nya apa), Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah atau bolehlah dikira sebagai Timbalan Menteri Besar Kedah. Dalam kesempatan itu, kami diberi peluang untuk memberi cadangan, komen dan pandangan berkaitan dengan kerajaan yg baru dibentuk hasil kemenangan Pakatan Rakyat di Kedah. Dalam tempoh yg ada, memang banyak suara2 yg mengajukan soalan dan pandangan bagi membantu kerajaan negeri. Ada yg bertanya itu dan ini..Secara keseluruhannya masing2 ingin mengetahui apa yg telah dilakukan oleh kerajaan negeri setelah tidak sampai 100 hari memerintah di negeri jelapang padi ini.

Kemudian, tiba masa untuk Ir Haji Fakhrurazi memberi respon dan menjawab soalan2 yg telah diajukan oleh audience. Hasil penjelasan yg panjang lebar itu, banyaklah yg dapat saya ambil untuk tindakan susulan selepas ini. Dalam tempoh pemerintahan PR dalam Kedah, tidak banyak perkara yg mampu dilaksanakan lagi. Kalau saya boleh bagi tamsilan, macam la kita baru beli lot kedai dari tuan kedai lama. Jadi sebelum dapat buka kedai baru ni, banyak benda yg perlu dibuat..nak bersihkan everything yg telah ditingggalkan oleh tuan kedai yg lama tu..tambahan kita nak renovate kedai dan macam2 lagi la. So, lagi ambil masa kalau dalam masa yg sama kita nak kena bukak jugak kedai tu. Tentulah ambil masa kan? Mungkin(memang ya) itulah yg dialami oleh kerajaan negeri yg baru di bawah pimpinan YB Ust Azizan Abd Razak sekarang ini. Mungkin ramai yg tertanya2 mengapa Kedah masih belum menampakkan perubahan yg ketara di bawah pemerintahan PAS, PKR dan DAP. Pastinya Kedah masih belum mampu menjadi seperti Kelantan dalam tempoh yg singkat ini kerana situasi yg agak berbeza dari sudut penerimaan Islam dalam kedua-dua negeri ini.

Kemenangan di Kedah bukanlah atas sebab masyarakat di negeri ini telah menerima Islam sepenuhnya, tetapi kemenangan yg diperoleh di Kedah adalah hasil daripada perubahan sikap rakyat negeri ini yg ingin merasakan perubahan angin dan momentum baru di bawah pemerintahan parti pembangkang umumnya dan Parti Islam khususnya. Lantaran itu, banyak perkara berkaitan dengan undang2 Islam masih belum boleh dilaksanakan.

Dalam pertemuan singkat itu juga, beliau menegaskan bahawasanya kerajaan negeri memerlukan kerjasama mahasiswa dalam membantu mengisi kemenangan Islam di negeri Kedah ini. Mahasiswa Kedah khususnya tidak perlu lagi berasa bimbang dan gelisah dalam mambantu PAS kerana sekarang Kedah sudahpun dimenangi oleh PR. Sekiranya mahasiswa Kedah masih lagi dgn sikap endah tidak endah dengan apa yg berlaku di negeri kita, kita bimbang pada pilihan raya akan datang kita tidak dapat bertahan kerana rakyat mungkin akan hilang thiqah(kepercayaan) pada pemerintahan PR di Kedah. Bukan bersikap pasif atau takut, tapi sekadar mengingatkan. ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum jika mereka sendiri tidak mengubahnya

Kepada semua mahasiswa Kedah, pulanglah ke Kedah jika anda ada masa lapang. Banyak perkara yg boleh anda buat untuk membantu kerajaan negeri. Cuma janganlah terlalu memilih kerja dan letakkanlah diri anda di tempat yg sepatutnya.

Seperti kata Almarhum Ust Fadzil Nor ketika diajukan dengan pelbagai cadangan sewaktu memegang tampuk pimpinan PAS dahulu, “..sapa yg nak buat..?”

Bangkit wahai mahasiswa..sekarang bukan lagi masa untuk untuk beretorik di pentas2 perbahasan. Fastaqim kama umirta..

No comments: