Wednesday, June 4, 2008

aKu daN mAsa DePaN

Pagi Jumaat 2minggu yg lepas saya berkesempatan mengikuti Kuliah Subuh yg disampaikan oleh salah seorang ustaz yg terkenal dalam arena dakwah dan perjuangan menegakkan kalimah Tauhid di Kedah. Beliau memulakan kuliah pada pagi itu dgn merafa’kan setinggi2 kesyukuran kerana dalam usia seawal 40-an, belau diberi izin oleh ALLAH swt untuk melihat kemenangan Islam di negeri Jelapang Padi ini. Walaupun di Kedah, Parti Islam Semalaysia hanya memenangi 16 kerusi drpd 36 kerusi yg dipertandingkan, namun ini adalah signal awal dari ALLAH swt untuk menunjukkan gelombang penerimaan Islam di Kedah. Kuliah pada pagi itu sedikit merentap emosi dan sensitivity kami apabila penceramah mengimbas kembali jerih-perit perjuangan Almarhum Al-Fadhil Ust Fadzil Nor. Tambah beliau lagi, kemenangan ini tentunya akan lebih2 bermakna buat almarhum. Nasib baik saya tak tidur masa kuliah tu, kalau tak alangkah ruginya..

Menyingkap tirai hidup sendiri, tertanya2 apa pula pengakhiran hidupku nanti?? Adakah aku akan terus istiqamah dalam jalan agama?? adakah aku akan terus bersama dalam saf perjuangan?? Apalah kuasa kita untuk menolak takdir ini kalau ianya benar2 terjadi..Na’uzubillah..Moga ALLAH swt letakkan aku bersama2 hamba yg dicintaiNYA. Moga hidup aku berakhir dalam redha ALLAH. Seperti golongan2 terdahulu. Mereka yg hatinya hanya ada ALLAH swt. Mereka yg meletakkan dunia di tangan dan sanggup melepaskannya apabila ia tak diperlukan lagi untuk akhirat mereka

“…Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, Maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah Lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui..”

Surah Al-Maidah : 54

No comments: