Sunday, September 5, 2010

menikam kalbu


Entri 4 september 2010

Bermula dengan lafaz hamdallah…memulakan post kali ini di atas bas ekspres..bas yang akan membawa saya pulang ke negeri kelahiran..tempat mengenal dunia..bumi yang banyak berbudi..dan yang paling penting ianya ruang bumi yang mempertemukan saya dengan TUHAN..

Tiket yang sepatutnya 4hb terpaksa saya awalkan. Saya kira ini bonus dari ALLAH untuk mempercepatkan kepulangan saya ke kampong halaman..mempercepatkan urusan-urusan pernikahan yang sudah sampai di tahap ‘final touch’
Jam di task bar laptop menunjukkan jam 1.40 pagi..masih berbaki beberapa jam sebelum sampai ke destinasi. Tambahan pemandu bas kali ini sangat gemar berhenti-henti de perhentian rehat. Mungkin mahu ‘recharged’ energy. Insyaallah, biar lambat asalkan selamat..mungkin tema ini yang menjadi pegangan mereka..takpalah abang, jangan tak sampai sudahlah…^^
-post ini di’pause’ sebentar..saya smabung semula bila sudah selamat sampai di kedah…khususnya di KUALA KETIL tercinta….

Kemaskini :
Alhamdulillah, saya telah selamat sampai di rumah setelah 12jam 30 minit bermusafir dari bumi juang Kuantan. Safir yg agak meletihkan..Cuma safir kali ini safir yang bermakna..safir terakhir bergelar muslim bujang^^. Dan keseronokan yang mengiringi sepanjang berada dalam bas, bertemankan sms2 dari sahabat baru yang dikenali dalam madrasah ramadhan kali ini..
subhanallah..haza min fadhli rabbi..

SAHABAT RAMADHAN

Tidak terlalu lambat untuk saya mengucapkan selamat datang dan salam persahabatan buat sahabat baru yang telah ALLAH pertemukan di masjid semasa di kuantan. Sungguh, saya amat berharap semoga perkenalan ini akan menatijahkan ukhwah islamiyah hakiki antara kami. Moga persahabatan ini bermanfaat untuk kami umumnya dan untuk Islam khususnya…insyaALLAH
[mafhum hadis]Antara golongan yang bakal mendapat naungan ALLAH di hari tiada naungan, iaitu hari akhirat..dua lelaki yang saling mencintai kerana ALLAH..mereke bertemu dan berpisah hanya mengharapkan redha ALLAH..mereka berkasih sayang kerana ALLAH..

HARAPAN NAFAS BARU

Tiada apa yg diharapkan dalam beribadah selain merasai lazatnya beribadah dan kita istiqamah dengannya. Dalam apa jua bentuk ibadah…maka setiap kali ramadhan mampir saban tahun, impian dan harapan ramadhan yg sama saya tekadkan dalam diri. Moga ramadhan menjadi titik tolak dan anjakan paradigm untuk saya istiqamah dalam setiap amalan saya. Biarlah amalan itu sedikit dan bersifat biasa asalkan ianya istiqamah. Hal tersebut lebih dicintai ALLAH…

FUTURE OPTOMETRIST..AMEEN

Jujurnya, selama saya berada dalam bidang sains kesihatan ini, saya tidak pernah mengimpikan atau memasang cita-cita untuk menjadi optometrist walaupun memang itu bidang pengkhususan saya..atas banyak sebab dan hujah yg relevan atas perkara tersebut.
Namun, Alhamdulillah..kebelakangan ini, saya banyak termotivasi dengan keadaan di sekeliling saya. Bertemu dengan insan-insan yang mengalami masalah penglihatan, ia menarik seluruh minat saya untuk mendalami secara serius bidang yg sedang saya ceburi ini. Banyak hal yg memerlukan saya untuk jadi ‘pakar’ dalam bidang mata dan penglihatan. Agar dengan kepakaran tersebut, saya bisa terus ‘memberi’ pada sahabat-sahabat yang memerlukan.
Ya ALLAH, berilah aku kekuatan untuk aku jadi ‘faqih’ dalam bidang yg sedang aku ceburi. Moga dengan ‘kefaqihan’ tersebut, aku lebih kuat dalam beribadah kepadaMU dan menjalankan tanggungjawab dakwahku untuk umat yang sedang parah ini..Ameen Ya Rabb…

Wallahu subhanahu wa ta’ala a’lam…

Selamat menempuh saat-saat akhir ramadhan..moga kita terlepas dari api neraka ALLAH swt…

No comments: