Tuesday, March 10, 2009

semalam yg bermakna [BAHAGIAN 1]


AKU DIAM KERANA AKU BERFIKIR

AKU BERCAKAP KERANA AKU BERZIKIR

-try to be like this-


8 mAc 2oo9 (aHaD)

Hari ni mungkin saya boleh kategorikan sebagai antara hari-hari yg paling bermakna dalam hidup kerana something happened on this day..


teka apa?


saya dapat makluman daripada mesej2 dan poster2 yg ditampal bahawa my mentor, Ust Hasrizal akan datang ke uia untuk Talk Fiqh Medicine anjuran Nursing Society bersempena sympossium yg diorang buat. Seronok tak terkira rasanya. Tapi sepantas kilat, memoriku baru refresh kembali. Allahu Akbar... ada kelas ocular anatomy. so, kena la gi kelas. faham la sikit aulawiyat waktu tu. walaupun terdetik rasa ruginya tak dapat join talk tu, tapi concentration dalam kelas luar biasa sikit kelas hari ni..and everything run like He had planned..


tahu ape?


masa lepas solat zohor, kira nak keluar dari masjid dah, tiba2 nampak Ust Hasrizal baru lepas ambik wudhu' nak solat..nak gi jumpa dia tapi dia nak solat. takkan nak sekat pulak kan..so, biar la..dalam hati harap2 dapat jumpa gak before ust balik...


then..


masa saya nak balik ke mahallah (lepas kelas study di level 4)..saya terserempak dengan Nuruddin...dan Ust Hasrizal..apa lagi lepas buat2 senyum(memang nak senyum pun), saya pun ikut din dan ust di belakang..masa tu dengar je diorang borak2..ust nak balik dah..dia nak ke penang pulak..ada talk di UITM merbok esoknya..tiba2 saya pun dengan selambanya menyampuk..


"ustaz selalu bukak email bila?"


selamba ust jawab..


"ana bukak 24 jam..waktu tido, solat dan makan je tak bukak"..lebih kurg ayat ust..


silap soalan pulak..he2..takpe2..janji boleh borak dengan ust..kira sejarah tu.


masa ust nak g ke kereta, nudin dah tak de.dia mintak diri dulu..jadi saya dan beberapa irg sahabat hantar ust sampai kat depan bangunan kuliah..


then kami pun bersalam..yg rasa terharu ust sudi salam berpelukan dengan kami..

ye la, tak ramai org, tambahan ni ust nak bersalam begitu dengan org yg baru je 2,3 minit kenal..


subhanallah...


saya yakin, kedatangan ust kali ni ke uiam telah memberikan saya sedikit cahaya baru dalam hidup...walaupun indirectly...


keberkatan org2 yg dekat dengan ALLAH mungkin...


-ERTI HIDUP PADA MEMBERI-



2 comments:

Anonymous said...

itulah nikmat ukhwah yg sbnr kn..
harmm..bile di fikir blk, klu kite mampu menyeru "mad'u" dgn cr yg ustz buat, i mean..bsalaman dgn cr yg smacam itu, msti ksh syg kite dirasai d0rg kan..harmm..

indah ukhwah Islamiyyah.. :D
truskan prjuangan..

erti hdup pd mmberi
sahabat

Anonymous said...

moga terus istiqomah...

laa tansaani min soolihi du'aikum

-s5-