Thursday, October 9, 2008

ALHAMDULILLAH..


Habis saja kelas Human Developmental Psychology tadi, saya terus ke COM LAB after solat Asar untuk mencari maklumat for this week trigger in PBL class. Ketika saya menulis kala ini, saya sedang berada di hostel, mengisi masa kosong(bukan kosong pun sebenarnya) untuk menulis sedikit. Alhamdulillah, segala pujian hanya layak buatNYA kerana ari ini 2 komitmen telah pun sempurna disiapkan dengan sedaya yang mungkin. Seperti yang telah ditaqdirkan, hari ini saya perlu membentangkan satu seminar bertajuk “ISLAMIC PERSPECTIVE ON HEALTHCARE” untuk subjek Healthcare Management & Administration. Satu lagi, assignment Bahasa Melayu yang tertunggak sebelum cuti aidilfitri lepas.

Kegagalan merancang pattern of life di kuantan ini telah menyebabkan berlaku sedikit kebobrokan dalam hidup saya. Kelas yang agak pack, perjumpaan society, batch dan komitmen2 yang datang on the spot membuatkan keadaan nampak seperti agak kucar-kacir. Tapi, ini bukanlah satu keluhan. Sekadar meluahkan apa sebenarnya yang berlaku. When this thing happened, selalunya, akan ada yang tersisih dan terabai..selalunya blog abu_hanzallah inilah yang menjadi mangsa. Paling sedih apabila tiada masa untuk bersama al-quran apatah lagi ketika ingin mencari ‘modal baru’ untuk kelas al-quran pada malamnya..semuanya mesti saya telan, kunyah dan hadam semuanya kerana inilah intipati kehidupan yang telah ALLAH janjikan. Pastinya janji pada ujian, juga pada natijah atas ujian yang DIA taqdirkan.

“..Dialah yang menjadikan kematian dan kehidupan sebagai ujian untuk kamu siapa yang terbaik amalannya. Dan DIAlah Rabb yang Maha Mulia lagi Maha Pengampun..”
(Al-Mulk:2)

Maha Suci ALLAH, ganjaran dan kenikmatan syurga maha bahagia ynag sedang kita imani selama ini menjadikan hidup saya sepatutnya bersa tegar dengan segala kesusahan yang telah, sedang dan bakal hadir kerana semua ‘penderitaan’ ini tidak bernilai apa-apa patah lagi ‘berbaloi’ jika hendak dibandingkan dengan ganjaran yang telah ALLAH sediakan pada kita. Bersabarlah hati menempuhi ujian dalam hidup, kerana itulah jalan yang boleh membawa kita ke syurga milik Sang Pemberi Abadi lagi Hakiki.

Moga setiap manusia itu sedar kehidupan berTUHAN yang sedang mereka lalui ini bukanlah sekadar biasa seorang manusia yang berTUAN tetapi hakikat hamba ynag berTUHAN. Ya, hidup ini memang terlalu indah sekirany segala-galanya diqasadkan(ditetapkan) kerana ALLAHU SUBHANAHU WA TA’ALA…

Wallahu subhanahu wa ta’ala a’lam

No comments: